Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering



Swedish Applications hjälper er att optimera er webbplats och visar er hur ni arbetar vidare själva. Sökmotoroptimering är inget man bara gör en gång utan är en ständigt pågående process. Här nedan kan ni läsa de grundläggande riktlinjerna för hur man ska tänka när man sökmotoroptimerar sin webbplats.

 

Sökmotoroptimering

Nummer ett är att ta reda på och fastställa de ord målgruppen använder att söka med. Dvs de ord ert företag vill hittas via. Det kan vara namnen på era tjänster eller specifika produkter. Nummer två är att lägga in dessa ord som filnamn, titlar, rubriker, beskrivningar och i innehållet på sidorna. Välj helst ut ett ord som är specifikt för en särskild sida.

Tänk på att Google hela tiden strävar efter att fungera som en verklig person och anstränger sig för att upptäcka alla former av fusk. Om man blir ertappad kan det innebära att man blir spamlistad och försvinner från listorna helt. Ett fel många gör är att anpassa innehållet för att komma högt upp på sökmotorernas listor, utan att tänka på att sidornas innehåll ser helt galna ut i en människas ögon.

Det är alltså bäst att eftersträva logisk relevans på sina sidor!

Bilder

Använd alternativtext (ALT) på bilder men utnyttja det inte för att få med extra sökord, det ska bara vara ett kortare uttryck som beskriver bilden som presenterats. Bildens filnamn har även ett visst värde.

Flash

Undvik allt vad Flash-webbsidor innebär. De må vara vackra och lättnavigerade, men sökmotorer kan inte indexera flash-filer särskilt väl. Sökmotorer ser enbart en textversion av din hemsida och tar bort JavaScript och kommentarer. Sökmotorerna fokuserar på den text som syns på sidan för att få en korrekt bild om vad besökaren kan tänkas vara intresserad av. Det är dock inte fel att använda flashelement som bildspel och dylikt.

Domännamn

Det är bra att välja ett domännamn som både är besökarvänligt (det ska gå att berätta i telefon) samt att det gärna ska vara sökmotorvänligt. Man kan registrera flera alternativa domännamn som på ett korrekt sätt innehåller de sökord som man vill använda sig av men man ska vara försiktig med det. Sökmotorerna kan nämligen uppfatta det som att de olika domännamnen konkurrerar med varandra och drar därför ner sidan i värde. Har man många domännamn som pekar mot webbplatsen måste man ställa in en permanent omdirigering (HTTP-status 301) till huvudsidan för att sökmotorerna inte ska anse att sidorna konkurrerar om samma utrymme och istället minska huvudsidans placering.

Länkning

Länkning till ens hemsida är viktigt då sökmotorer anser att en populär och användbar sida också blir länkad till ofta. Undvik dock länkfarmning (en sida med enbart massor med länkar) och intern länkning (samma person, företag eller organisation har flera hemsidor som länkar till varandra) då det har missbrukats och Google straffar sådant med mycket sämre placering. En del som sysslar med sökmotoroptimering rekommenderar att man sprider ut hemsidor på olika ip-adresser för att de ska undvika att klassas som intern länkning, men man behöver förmodligen ha hemsidor hos olika Internettjänsteleverantörer med egna AS-nummer för att helt undgå den risken. Kontakta istället andra företag och organisationer i samma eller liknande bransch och höra om det går att utbyta länkar och information. Notera dock att utbytet ska gynna båda lika mycket för att den man ska kontakta ska acceptera länkutbytet. Det gäller alltså att hemsidan ska vara välbyggd och uppdaterad med information som kan tillföra något till andras webbplatser. Undvik generella begrepp som “Klicka här” och “Läs mer” i länkar, använd istället en beskrivande text som innehåller det relevanta sökordet.


En annan faktor som spelar in när sökmotorerna värderar webbplatser är domännamnets ålder. Ett gammalt namn värderas högre än ett som registrerades för en månad sedan. Viktigt är naturligtvis även att hålla hemsidan uppdaterad och aktuell. En sida som uppdateras sällan bryr sökmotorerna sig mindre om.